
23 mei Infosessie : verplicht asbestattest bij verkoop van gebouwen
UITNODIGING
Infosessie verplicht asbestattest bij verkoop van gebouwen
Bent u er ook klaar voor?
31.05.2022 – 09:30 – 13:00
Vanaf 23 november 2022 is het zover: dan wordt een asbestattest in Vlaanderen bij elke verkoop van een gebouw met bouwjaar voor 2001 jaar verplicht. Hoe vermijdt u nu toekomstige vertragingen bij de verkoop van een vastgoed? Waar zitten de valkuilen voor koper en verkoper? Zijn er ook opportuniteiten? Hoe verloopt de praktische organisatie van A tot Z? Allemaal vragen waarop wij u samen met de OVAM op 31 mei een antwoord op wensen te geven.
We nodigen u dan ook graag uit voor onze infosessie op 31 mei 2022 in het Havenhuis te Antwerpen! Deze zal ook online kunnen gestreamd worden.
Programma
09:30 – 10:00
Ontvangst met koffie
10:00 (start streaming) – 10:10
Verwelkoming en inleiding door Pieter Vervaeke, ABO
10:10 – 10:50
Het asbestattest als instrument voor het asbestafbouwbeleid door Evy Trogh, OVAM
10:50 – 11:30
Technische en juridische aspecten bij de opmaak van de asbestinventaris door Raoel Peeters, Asper
11:30 – 12:00 (einde streaming)
Hoe verloopt de opmaak van de asbestinventaris praktisch door Sam Hertsens, ABO
12:00 – 13:00
Netwerkmoment met broodje en drankje
Na elke spreker zal er 10 min ruimte zijn voor vragen vanuit de zaal of de chat. Vragen die niet tijdens de infosessie kunnen behandeld worden, worden nadien per e-mail beantwoord.
In het kort
De verplichting van het asbestattest kadert in het asbestafbouwplan van de Vlaamse Regering, die beoogt Vlaanderen asbestveilig te maken tegen 2040. Aan de hand van dit attest worden zowel de verkoper als de koper duidelijk op de hoogte gebracht van de aanwezige asbesttoepassingen in het gebouw. Het asbestattest is het resultaat van een nauwgezette asbestinventarisatie van een gebouw: onze erkende asbestdeskundigen voeren een grondige, maar niet-destructieve, inspectie uit en maken vervolgens een asbestinventaris op in de OVAM-databank.
Voor wie is deze infosessie: Alle vastgoedprofessionals en in het bijzonder immokantoren, notariaten, syndici en makelaars. Gezien wij zoveel mogelijk actoren wensen te betrekken en informeren, kan de uitnodiging verder intern verspreid worden binnen uw organisatie.
Inschrijven
Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen vóór 20 mei 2022. U kan zich inschrijven door hier te klikken.
Met vriendelijke groeten,
Voor het ABO Management
Patrick Hambach
General Director ABO
Frank De Palmenaer
CEO ABO-Group Environment
Adres: